صفحاتی که شیوخ عرب حاضرند برای داشتن آن میلیون‌ها دلار بپردازند. نوشتن آیات قرآن همه تنهایی‌اش را پر کرده است. می‌گوید وقتی از همه ناامید می‌شود بازهم به قرآن پناه می‌برد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، کتاب آسمانی نور چشمانش شد و آیات قرآن نیروی خاصی  به دستانش داد تا کلام خدا را به شیوه‌ای نو کتابت کند. آیه‌های قرآن را با هنر عشق آمیخته کرد تا خالق آثاری باشد که جهان اسلام هیچ گاه مانند آن‌ها را ندیده بود. چشم هایش معجزه می‌کند، ساعت‌ها قلم به دست می‌گیرد تا کلام خدا را بر صفحات طلایی و نقره‌ای حک کند.

 صفحاتی که شیوخ عرب حاضرند برای داشتن آن میلیون‌ها دلار بپردازند. نوشتن آیات قرآن همه تنهایی‌اش را پر کرده است. می‌گوید وقتی از همه ناامید می‌شود بازهم به قرآن پناه می‌برد. آرزو دارد تا آنجا که در توانش است آثار ماندگار قرآنی خلق کند و همه آن‌ها را در موزه‌ای به معرض دید همگان درآورد. با لهجه شیرین آذری از روزها و شب‌هایی که برای ثبت ماندگارترین قرآن‌های طلانوشت جهان بیدار مانده می‌گوید.

 دکتر رائین اکبرخانزاده جوان 33 ساله که از دو دانشگاه در کویت و امارات، دکترای افتخاری گرفته است، با نگارش آیه‌های قرآن روی دانه‌های برنج، مو و همچنین صفحات طلایی و نقره‌ای نام خود را به عنوان خالق کوچکترین قرآن جهان پرآوازه کرد. حکاکی همه آیات قرآن کریم در دو صفحه طلایی با برلیان‌هایی به ارزش یک میلیون دلار افتخاری بود که تیزبین‌ترین انسان روی زمین آن را به نام خود ثبت کرد. وقتی به دنیا آمد پدر او را رائین نامگذاری کرد.

نامی که معنایش بیننده‌ترین انسان بود. او که همه موفقیت‌های زندگی و حتی ازدواجش را مدیون قرآن می‌داند این روزها مشغول حکاکی ماندگارترین اثر مینیاتوری روی دو صفحه طلایی است. دراین اثر که 5 ماه طول خواهد کشید  آیات قرآن در دو صفحه 12 در 16سانتیمتر از جنس طلا حک خواهد شد. رائین اکبرخانزاده از روزهایی گفت که با دیدن اثر یک هنرمند هندی که یکی از سوره‌های قرآن را روی دانه برنج نوشته بود مسیر زندگی‌اش در راه قرآن و خلق آثاری ماندگار قرار گرفت.


 
جرقه‌ای برای تغییر


کلاس پنجم دبستان بودم که پدرم از دنیا رفت. مرگ پدر ضربه بزرگی بود که به من وارد شد. از روزی که خود را شناختم علت انتخاب نام رائین همیشه برایم سؤال بود. مادر می‌گفت در خواب شخصی را دیده است که از او خواسته این نام را برای من انتخاب کنند. بعد از پدر مسئولیت زندگی بردوش مادر بود، او سعی می‌کرد جای خالی پدر را برای ما پرکند.

روزها به سرعت گذشت و من به خدمت سربازی رفتم. سختی‌های این دوران باعث شده بود تا به هر شیوه‌ای چند روزی از پادگان فرار کنم و حتی به دروغ پای خود را گچ می‌گرفتم تا چند روز استراحت کنم اما آنچه مسیر زندگی‌ام را تغییر داد در همین دوران زده شد. یک روز وقتی نامه‌ای را به قسمت قرآنی پادگان  نزد مسئول آن بردم هنگامی که قصد داشتم از اتاق خارج شوم  مرا صدا زد  و عکسی را به من نشان داد.

عکس یک برنج بود که یک هنرمند هندی به اسم آفتاب عالم پس از ۶ ماه توانسته بود آیئ الکرسی را روی آن بنویسد. پس از دیدن عکس، ادعا کردم من هم می‌توانم روی برنج آیات قرآن را بنویسم. مسئول قسمت قرآنی پادگان  گفت اگر بتوانم این کار را انجام بدهم 20 روز به من مرخصی تشویقی خواهد داد. این تشویقی جرقه‌ای در ذهنم ایجاد کرد با عجله یک دانه برنج برداشتم و با یک مداد معمولی در کمترین زمان ممکن سوره اخلاص را روی آن نوشتم. وقتی دید باور نکرد ولی وقتی که با ذره‌بین با دقت نگاه کرد خوشحال شد.

 اگرچه او به قولی که داده بود عمل نکرد اما وقتی این خبر به سردار شعاع مسئول قرآنی سپاه اعلام شد او پیشنهاد داد تا یک ماه در نمایشگاه قرآن در غرفه سپاه کارهایم را به مردم و مسئولان نشان بدهم. از شنیدن این خبر خوشحال شدم و روزی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نمایشگاه را افتتاح کردند چند مورد از کارهایم را نشان دادم و با استقبال ایشان و همراهانشان مواجه شدم، چند خبرنگار هم با من مصاحبه کردند.

باورم نمی‌شد که کارهای من مورد توجه قرار گرفته باشد. آن زمان عضو تیم ملی تای بوکس بودم ولی هیچ وقت تا این اندازه مورد توجه نبودم. در همان نمایشگاه چند پیشنهاد حضور در نمایشگاه‌های خارجی به من شد. احساس می‌کردم به شهرتی که دوست داشتم در دنیا و آخرت دست پیدا کنم رسیده‌ام. قرآن من را به آرزوهایی که داشتم رسانده بود. رفتن به تاجیکستان نخستین سفر خارج از کشور من بود و اعضای خانواده‌ام باور نمی‌کردند که من برای برپایی نمایشگاه قرآنی به خارج از کشور دعوت شده‌ام. این نخستین گامی بود که برداشتم و به لطف قرآن تاکنون در 14 نمایشگاه کشورهای اروپایی و آسیایی شرکت کرده‌ام و هنر ایرانی را به همه جهان نشان داده‌ام.

 نور قرآن

ائمه اطهار(ع) بارها فرموده‌اند: با خواندن قرآن نور چشمانتان را زیاد کنید. تماشای قرآن و خواندن آیه‌های آن مانند نوری است که به چشمان ما می‌تابد و قدرت دید آن را چند برابر می‌کند. این واقعیتی است که خالق ریزترین قرآن‌های جهان به آن تأکید دارد و می‌گوید:‌وقتی هر روز 10 ساعت قرآن می‌خواندم احساس کردم که چشمانم قدرت دید عجیبی پیدا کرده‌اند و خطوطی را می‌توانم بخوانم که دیگران با ذره‌بین به سختی آن را می‌خوانند.

 رائین یکی از اهداف کتابت ریزترین قرآن‌های جهان را نشان دادن واقعیت گفته‌های ائمه اطهار(ع) درباره زیاد شدن نور چشم با خواندن می‌داند و می‌گوید: پزشکان زیادی داخل ایران روی چشمم آزمایش کردند اما آخرین آزمایشی که متخصصان کشور کویت روی چشمم انجام دادند بینایی‌ام را ۳ برابر افراد عادی در دنیا تعیین کردند. آنها می‌گفتند این ویژگی را تا کنون ندیده‌اند، در حالی که همه اعضای خانواده ما از عینک استفاده می‌کنند. من با چشم غیرمسلح ریزترین خطوط را به راحتی می‌خوانم و می‌توانم 160 خط  از قرآن را روی دانه برنج بنویسم. سال ها قبل که این کار را شروع کردم فقط می‌توانستم سوره اخلاص را روی دانه برنج یا تارهای مو بنویسم اما امروز تا 160 خط از قرآن را می‌توانم نگارش کنم و این نشان می‌دهد که روز به روز نور چشمانم بیشتر می‌شود.

 قرآن برای ماندگاری

تری جونز کشیش امریکایی  اواخر سال 2010 با هتک حرمت به قرآن کریم خشم ملت‌های مسلمان جهان را برانگیخت. مسلمانان جهان با راهپیمایی و همچنین حضور در مقابل سفارتخانه‌های امریکا این حرکت را محکوم کردند اما در این میان کسانی نیز بودند که با انجام کارهایی ماندگار ضمن محکومیت این حرکت همه نگاه‌ها را به سوی قرآن متوجه کردند. رائین اکبرخانزاده 6 ماه بعد از حادثه هتک حرمت قرآن تصمیم گرفت با حکاکی ارزشمندترین کتاب قرآن به همه جهانیان نشان بدهد که کتاب خدا تا چه اندازه برای مسلمانان ارزش دارد.

او دراین باره می‌گوید: 5سال قبل حکاکی کوچکترین کتاب قرآن طلایی را آغاز کردم. کل قرآن را در دو صفحه ورقه‌ای طلایی حکاکی کردم. در حکاکی آیات برلیان‌هایی به ارزش یک میلیون دلار به کار بردم. وقتی کار به پایان رسید از سفیر امریکا در دبی دعوت شد تا در مراسم رونمایی شرکت کند. به امریکایی‌ها نشان دادیم که ارزش قرآن برای ما تا به آنجاست که آیه‌های آن را روی صفحه‌ای از جنس طلا حکاکی می‌کنیم تا هیچ وقت از بین نرود و همیشه ماندگار باشد. در این قرآن 7 کیلو طلا به همراه تعداد زیادی برلیان به کار رفته است.

 پس از آن حکاکی، کوچکترین قرآن را روی دو ورقه نقره‌ای انجام دادم و این قرآن توسط مراجع و علمای قم رونمایی شد. همچنین چند روزی است که حکاکی کوچکترین قرآن طلای جهان را با سرمایه خودم آغاز کردم و امیدوارم تا 5 ماه دیگر آن را به اتمام برسانم. نکته جالب اینجاست که قبل از شروع این کار یکی از شیوخ امارات برای خرید این قرآن مبلغ یک میلیون دلار پیشنهاد داد.

  معجزه قرآنی

معجزات بسیاری از قرآن دیده‌ام و همسرم را نیز از قرآن دارم، از زمانی که با قرآن مأنوس شدم و آیات قرآن را کتابت کردم در زندگی بی‌نیاز شدم و هرچه که از خدا خواستم به‌دست آوردم. در یکی از نمایشگاه‌های قرآنی با همسرم آشنا شدم و ازدواج کردیم. یک بار هم در شارجه امارات مشکل مالی زیادی پیدا کردم. آن روزها پیشنهاد حکاکی کوچکترین قرآن طلای جهان را به شیوخ شارجه داده بودم اما چند روزی طول کشید تا آن‌ها پاسخ مثبت بدهند.

در این مدت همه پس‌اندازم را خرج و احساس می‌کردم که همه چیز را از دست داده‌ام. یکی از شب‌ها تصمیم گرفتم تا با خواندن قرآن از خدا کمک بخواهم. شنیده بودم اگر هر شب یک جزء از قرآن را بخوانیم به جزء 7 نرسیده خداوند حاجت ما را خواهد داد. کنار یکی از مساجد شارجه رفتم و چند جزء قرآن خواندم. دلم شکسته بود و از خدا خواستم تا از این وضعیت من را نجات بدهد. همان شب یکی از شیوخ معروف امارات تماس گرفت و گفت حاضر است قرارداد ساخت قرآن طلایی را امضا کند.

 آن‌ها یک میلیارد تومان برای این کار به من دستمزد دادند. بعدها آن شیخ معروف شارجه که پیشنهاد حکاکی کوچکترین قرآن طلای جهان را به او داده بودم به من گفت آن زمان در سفر بوده و یکی از شب‌ها خواب دیده که باید قرآن طلا هرچه زودتر ساخته شود. همان شب از خواب پریده و در تماس با دوستانش در امارات از آن‌ها خواسته بود تا زودتر قرارداد ساخت این قرآن را با من امضا کنند. این معجزه‌ای بود که آن را به خوبی لمس کردم. در این 15سال که  مشغول کتابت قرآن و خلق آثار مینیاتوری هستم به برکت قرآن با وجود آن‌که در هیچ ارگان یا نهادی استخدام نیستم اما هیچ وقت با مشکل مالی مواجه نشده ام.

پیشنهادهای زیادی برای زندگی در کشورهای عربی با شرایط و امکانات ویژه به من شده است اما هیچ جای دنیا برای من ایران نمی‌شود. در کنار دختر3 ساله‌ام الیسا و همسرم زندگی خیلی خوبی داریم و تنها آرزویم این است که بتوانم قرآن منحصر به فردی روی صفحات طلایی حکاکی کنم و آن را در موزه‌ای برای آیندگان به نمایش دربیاورم. می‌دانم که طلا تنها فلزی است که هیچ وقت از بین نمی‌رود و به همین خاطر می‌خواهم آیات قرآن را روی طلا بنویسم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار